Hoppa till sidans innehåll

Utvecklingsgruppens läger i Karlstad

2018-06-30 11:39
Utvecklingsgruppen har haft nytt lyckat skytteläger med fokus på skytte och mentalträning men även uppföljning av fysiska tester från i våras. Sarah Kranendonk gillar verkligen brutalbänken i SOK´s fystest.
  • Uppdaterad: 2018-06-30 11:39

Deltagare

Seniorgruppen

Pontus Rinaldo
Bernt Alpenhoff 
Mats Johannesson
Staffan Juskär

Juniorgruppen

Erik Svensson, Sarah Kranendonk, Sarah Broms-Söberg, Simon Lander, Jenny Andersson

Tränare/Ledare

Lars Erik Bjuhr (ledare juniorer), Lars Palmgren (ledare seniorer), Peppe Helgesson (tränare till Sara Broms-Söberg), Magnus Thöresson som bidrar med statistik och dokumentation under våra läger samt mycket av nedan anteckningar, Ingeborg Palmgren var med i vissa teoripass och övningar vi gjorde, skötte också en utmärkt markservice både dag o natt.

Samling på fredag kväll.

Denna fredag var en svart dag på vägarna. Både från Kristinhamn och Göteborg var det stora störningar i trafiken pga allvarliga olyckor vilket gjorde att flertalet deltagare blev försenade.

Fredagens samling var ett bra tillfälle att använda till att informera om lägret o helgens aktiviteter, att få tid att lösa en del frågeställningar o förändringar samt att komma överens om tider o resor. Det är bra att alla vet vad som kommer att hända under helgen och att ingenting blir glömt.

Sedan förra lägret.

Eller snarare sedan gruppen startade har flera deltagare börjat träna fys på ett helt annat sätt än tidigare. De planerar in fys som en del av skytteträningen.

Lördag

Fm på Sörmon med nästan tre timmar fri o sport.
L-E Bjuhr berättar hur fripistolskytte ska gå till och tipsar skyttarna med erfarenheter och lösningar.
Lars Palmgren tog hand om sportpistolträningen. Precissionsträning med aktiva skott och uppföljning därefter snabbskytte på stillastående snabbtavla för att övergå till 5 sek visning och i slutet när alla deltagre fått hyggli kontroll 3 sek visning.

Efter lunch gick vi ner till lufthallen.

Mentalt pratade L-E Bjuhr om att ta bort våra rädslor.
Misslyckande   - gör-            Tävla mer

Konkurrenter  -  gör-             Fokus på tekniken
Kritik              -  gör-             Vinn erfarenhet

Smärta           -   tänk på -      ”Hårt jobb kostar”

Attityd             -tänk o gör-      Fokus på skottplan

Kom ihåg;        -tänk o gör-     Bli nöjd, ha kul. Och ta bort valda sanningar.

 

Vad gör dig nervös och hur hanterar du det?

  • Finaler, men jag vet att jag kan och att det går bra. Blir lugn av vetskapen.
  • Finaler. Pulsen rusar och tanken blir att ”ökar den mer svimmar jag”. får dim-syn, svettas. Tränat mycket finaler och jobbar på att gå tillbaka till teknik.
  • Fokusera på bara en-två-tre delar av skottplanen, för många delar blir svårt att hålla reda på medan man skjuter.
  • Finns alltid når positivt att ta med sig efter en pärs av nervositet; jag kan ju, avfyringen var bra…

Vi startade vår SuperSuperfinal som genomfördes med bra skytte o mycket spänning.Två skott på 50 sek!
Det blev en del nerver och svårt att få iväg skotten. Några kommentarer från skyttarna. När första skottet går iväg efter 36 sekunder var det ingen som trodde på att det skulle gå. Skytten själv hade inga problem med det och laddade om och sköt skottet med 2 sekunder kvar.

Resten av em blev ett drygt 2,5 timmar långt maratonpass med tränarledd träning med en variant av Fyrpihls torrträning.

Den enda vilan i programmet var ”aktiv vila, riktning med pistol mot vägg”. Med fel hand, men ändå.
se nedan träningsprogram.

Em blev jobbig dels pga de tuffa skyttepassen men också avsaknad av återhämtning med fika/fruktstund.

Från lunch till middag var det nästan sju timmar.
Lyckligtvis hade Ingeborg Palmgren maten nästan klar när vi kom till boebdet på Edsgatan.

Söndag

Som vi fick ändra om i schemat på söndag fm då badhuset öppnade senare än vi tänkt blev det cirkelträning i trädgården på Edsgatan. Det var uppskattat att vara ute i fina vädret ett tag innan vi hamnar i källarn på Sundsta.

  • Bulgarisk uppvärmning
  • Jonglering – där några av de yngre visade fina kunskaper.
  • Wrist Curl
  • Komplexitetsövningar utan vikter
  • Pilatesband med övningar för skytte
  • Riktningsövning mot vägg där rörelserna inte fick överskrida storleken på den svarta pricken Lars ritat.
  • Massage och/eller spikmatta – och det går att nästan somna på den, var en kommentar från an entusiastisk deltager.

Väl vid Sundsta utförde vi ett Coopertest och tester med Karlstad Atletklubb - med många förbättringar sedan sist.

Deltagarna har drabbats av flera sjukdomar o skador under våren så antalet springande skyttar var decimerat.
Men all deltog på sitt sätt.

Efter testerna gjordes det beräkningar på förbättringarna.

Som inte alla hade några resultat att jämför med blev den lite haltande. Fler tillfällen kommer senare.
För Coopertestet beräknades förbättringen i % av tiden.
För de andra fyra testerna beräknades summan av de siffror som resultatet visar i kg resp antal repetitioner i brutalbänken.
Sedan beräknades den %-uella ökningen.

Några resultat förändringar från våren till sommaren: Simon Lander ökade med 9,74%, Pontus Rinaldo 8,25 och Mats Joannesson 4,1. Bra jobbat allihop.
Sarah Kranendonk satte brutalbänken på plats med en ökning från 12 till 14 repetitioner.

Info om framtiden

Utvecklingssamtal kommer att ske i grupperna i höst.

I samband med dessa kommer troligen förändringar att ske i sammansättningen. Några har meddelat att ta time out o andra att hoppa av, samtidigt som nya skyttar önskar komma in.

Det finns inget krav på Coopertest eller de övningar vi gör med atletklubben utan det är för att ha fysisk aktivitet och att det kan vara bra/kul att veta hur man står sig i förhållande mot andra.

För att en skytt ska bli aktuell för olympiasatsning via RF/SOK krävs Coopertest och en plan för förbättring.

Månadstävlingen har varit uppskattad men det finns önskemål om förändring. Hur den kommer att se ut är inte klart men kan bli av typen ”flest skott innan en 8:a”, ”flest tior/innertior i rad” eller liknande.

Utvecklingsgruppens fortsatta aktiviteter 2018:

2-9 juli SM sportskytte och luft + VetSM

13-14 oktober läger Öckerö

1-4 november Leba Polen

30 nov – 2 dec LF Open Danmark

12-15 december RIAC Cup10m Luxemburg

Tips från ledare, tränare och deltagare

Fripistol kräver en avslappnad kropp. Möter kraften från rekylen ett hårt motstånd kommer den att ta en annan väg, genom pistolen och åt nåt håll. Möter den mindre motstånd kommer den att röra sig mjukare.

Dålig rekylupptagning, testa att flyttar ihop tårna för att få den bättre in i kroppen.

Spänd kropp, vilket får rekylen att möta en spänd muskel och går då åt olika håll.

Jobbar sedan en tid tillbaka med att ha aktiva skott. När du visualiserar din skottplan behöver du göra som i verkligheten; ha en pistol som rör sig, en som inte är stilla. Att ha en helt stilla i visualiseringen kan göra att du sedan inte vågar avfyra då det inte ser ut som du tänkt.

Får man rekylen åt sidorna trots avslappning och bra avfyring är det läge att se över kolvens anpassning.

Att använda fel hand under träning och match är inte bara bra för att se hur mycket det rör sig och för att väcka andra hjärnhalvan, utan också för att kroppen jobbar och kan göra sig av med slaggprodukter trots att skjuthanden vilar.

Det är viktigt att skytt och coach är samspelta vad gäller hur coaching ska gå till inför, under och efter en match.

Prata med varandra och speciellt om ordinarie tränare inte är med.

Från Matti Kirilov via Bernt Alpenhoff  kommer följande:

Vid snabbomgången sport/grov andas man ut vid lyftet, inte in o sedan ut. Tänk på att tiden utan andning är betydligt kortare än vid precision i vilket fall.

Strunta i de vita strecken på snabbtavlan, för de har ingen som helst funktion utan stör mer än de hjälper.
Fokusera på korn o riktområdet som ska finnas inövat i nederkant på 10:ans ring.

Vid särskjutning under finaler bör skjutledaren vara tydligare med vilka det gäller, både namn o bannummer, för att alla ska veta vad som gäller. Framför allt när skjutledaren pratar annat språk.

Lägg eller vila inte pistolen på bänken om du får vapenfel och påkallar skjutledare/jury. Gör du det godkänns inte vapenfelet eftersom slaget i bänken kan förändra det som gått snett. Skjutledare/jury ska ta vapnet från din hand och göra en avfyrning.

Utvärderingar, muntlig från deltagarna

Efter SuperSuperfinal-träningen.

  • Hur gör man två skott på 50 sek? Kommer man in rätt i tavlan går det.
  • Stressigt? Javisst, men är lika för alla.
  • Fortfarande (en kvart efter avslut) skakigt.
  • Det går att ta igen ett dåligt skott.
  • Det blir hårda straff om man gör fel.
  • Stresstankarna kom; löste det med nya tankar- gör rätt, gör teknik, skjut snabbt.
  • Bra erfarenhet att veta att det går.
  • Lugnt första skott, kanske för lugnt när det gick av efter 36 sekunder. Men jag hann.
  • Redan efter två skott kom tanken; det var längesen jag sköt luft. Men släppte den snabbt.
  • Blir stressad då jag gillar att finlira o mysa. Men det gick bättre allt eftersom.
  • Slarvade på tre skott. L-E: behåll inte det negativa, de andra 20 gick ju bra.
  • Inte tränat nåt senaste tiden så hade inga förväntningar, ingen nervositet. Men det gick bra.
  • Utmaningen är att hålla fokus trots smärtan, "gorillan" (dålig avfyrning) klev in efter ett tag.
  • Svårt med avfyringarna då jag skjutit krut ett tag. Rädd att det skulle smälla för tidigt.
  • Bra med två skott då man måste på nästa direkt.

 Var det kul då? Svaret dundrade: JAAAAA!!

 

Efter lördagen:

  • Kul, jättekul med mycket skytte.
  • Nyttigt att träna teknik o inte bara skjuta.
  • Alla ger allt i alla övningar som gruppen får o provar nya saker.

Ang hela lägret, söndag em:

  • Bra med mycket skytte, mindre teori.
  • Roligt, fått tillbaka lite motivation.
  • Nöjd att jag tog tag i mig o sprang idag.
  • Mycket skytte med bra kvalitet.
  • 95-minuterspasset tar jag med mig, o ska jobba med.
  • Det var ett långt pass utan mat på lördag, lunch till 19.30.
  • Tar med mig "grispasset", hårt men bra.
  • Fått mer motivation att träna fys.
  • Mattiderna kunde vara bättre.
  • Det var bra att träffas på fredan för samvaro.
  • Passet på lördagen var otroligt bra. Många A-ha. Trött men nöjd efteråt.
  • Avbrutna avfyringar är en bra träning, mycket bra.
  • Stör mig gruvligt att inte kunna vara med på fystesterna. Har tränat bra, men hälsan går före.
  • Jätteskönt att ha en kompis med i bilen på den långa resan.
  • Jättenöjd. Lägret motsvarade mer än väl mina förväntningar.
  • Vi behöver fler bensträckare.
  • Lägg in fler fika o pausar i schemat, är bra även för eftertanke.
  • Inspirerande.
  • Det är toppen att veta att man klarar två skott på 50 sekunder.
  • Det är skönt att veta at man klarar att ladda om efter en sån hård dag som lördagen var.
  • Fått påpekande som ger förbättringar.
  • Alla klarar skjutkonditionen bra. Jag är stolt över er alla.
  • Väldigt nöjd med att vi nu är tillbaka med gruppen efter det läger som nästen blev inställt.
  • Tränarna är hjärtligt välkomna på lägren.
  • Underbara människor i gruppen. Fantastiska att dela med sig, ta åt sig och vara delaktiga.
  • Det är riktigt roligt att komma ut på tävlingar och träffa gruppen på andra ställen än på lägren.

Bilaga/ Träningstips - regler och utförande

Luftpistolsträning ca 95 min + 15 min:

Torrträning mot vägg 10 cm, 5 min. Blunda, fokus på balans och spänningar i kroppen.
Torrträning mot vägg 10 cm, 15 min. (20 sek upp, 20 sek vila 15 rep). Fötterna ihop eller balansplatta. Fokus på riktmedlen.
Torrträning mot vägg 10 cm, 5 min. Blunda, fokus på balans och avfyrning.
Skytte på vit tavla, 10 min. Fokus på kvalitet på avfyrning.
Skytte på vit tavla, 10 min. Avbruten avfyrning. Fortsatt fokus på kvalitet av avfyrning.
Skytte på tekniktavla, 10 min, svart streck lodrät, bonusövning om vi hinner på triangel. Fokus på riktmedel.
Skytte, 15 min, sprintluft, 30 skott, fokus på tempo.
Skytte, 5 min, fel hand.
Skytte, 20 min, fokus på helhet.
Mellan passen är det aktiv vila; rikta mot vägg med fel hand.

Skribent: Lars Palmgren
Epost: Adressen Gömd
Inbjudningar publiceras via
nya IndTA 2.0
----------------------------------
Resultat publiceras via nya IndTA 2.0 både som pdf och via csv-fil.
Tillsvidare fortsätter vi skicka in resultat som underlag ranking till
----------------------------------
Regelfråga Pistol? Maila
This is a mailto link
----------------------------------

Gevärssektionen

Lerduvesektionen

Pistolsektionen

Viltmålssektionen

TRÄFFSÄKERT 
SvSF:s webb-tv magasin 



Webbshop



Samarbetspartners

 Norma Logo www


Gyttorp_logo_hogerspalt


Sponsorer



SvSF i sociala medier

FB Youtube Insta logos


Till SvSF:s Facebooksida. Till SvSF på Youtube Till SvSF:s på Instagram

 Tidningen Svensk Skyttesport

 Svensk Skyttesport banner

Tävlingar



Postadress:
Svenska Skyttesportförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 08-699 63 70
E-post: This is a mailto link